Monday, August 18, 2014

Dr M Tegur Najib

Bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad hari ini mengakui terpaksa menarik balik sokongan yang diberikan kepada kerajaan pimpinan Datuk Seri Najib Tun Razak.
Beliau merasakan cara pentadbiran Najib lebih buruk prestasinya daripada Perdana Menteri sebelumnya iaitu Tun Abdullah Ahmad Badawi.
Selain menarik balik sokongan, Dr Mahathir juga berasakan beliau perlu menegus cara Najib yang dlihat tidak mengambil iktibar daripada prestasi buruk dalam Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13) yang lepas.
“Saya tidak ada pilihan selain menarik balik sokongan saya. Ini pun tidak berkesan. Oleh itu terpaksalah saya menegur,” kata Dr Mahathir melalui tulisan di blognya, www.chedet.cc.
Menurut beliau yang juga Perdana Menteri paling lama berkhidmat sebelum ini, harapan beliau ialah Najib akan berubah dan mengambil pengajaran daripada pencapaian dalam pilihan raya itu.
Malangnya, sehingga kini masih belum terlihat dengan jelas apa perubahan positif dari sedgi dasar.
“Harapan saya Najib akan mengambil ikhtibar daripada prestasinya yang buruk dalam PRU13. Malangnya sehingga kini tidak ternampak apa-apa perubahan daripada segi dasar atau pendekatan walaupun saya cuba menyampaikan pendapat saya, (yang juga pendapat ramai yang datang bertemu saya) secara langsung kepada Najib,” katanya.

CheDet_1CheDet_2
Dr Mahathir berkata, beliau tidak menyangka prestasi perdana menteri dalam PRU13 akan menjadi lebih buruk daripada Abdullah dalam PRU12 pada 2008.
“Pilihan saya bagi mengganti Abdullah ialah Najib. Setelah beberapa lama dilihat dasar dan tindakan Najib tidak lebih berkesan daripada Abdullah.
“Sesungguhnya banyaklah dasar, pendekatan dan perbuatan kerajaan pimpinan Najib yang merosakkan hubungan antara kaum, merosakkan ekonomi dan kewangan negara,” katanya.
CheDet_3CheDet_4
Menurut beliau, kelemahan pentadbiran Perdana Menteri kini sedikit sebanyak juga adalah disebabkan penyokong kerajaan yang tidak pernah menegur pemimpin mereka.
“Jikalau tiada siapa yang sanggup menegur, biarlah saya menegur. Saya pernah dipecat oleh Tunku Abdul Rahman, dipulau Datuk Seri Abdullah dan difitnah ramai. Jika kerana menegur saya akan didera, terpaksalah saya terima.
“Bukanlah saya tidak sayang pemimpin. Tetapi saya lebih sayang bangsa dan negara saya,” katanya.
Beliau berkata, kesalahan pertama Najib adalah apabila beliau melayan tuntutan musuh.
“Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) dan undang-undang buang daerah dimansuh. Tindakan ini tidak sedikit pun mengurangkan tentangan parti lawan.
“Sebaliknya jenayah bertambah dengan banyaknya kerana pembebasan ketua-ketua geng,” katanya.
CheDet_5CheDet_6
Dr Mahathir juga tidak berpuas hati dengan sikap pentadbiran Najib yang dilihat terlalu tunduk kepada negara-negara jiran.
“Wang kerajaan diguna untuk mempengaruhi sokongan rakyat apabila pilihan raya umum diadakan.
“Ini menjadikan rakyat terlalu bergantung kepada kerajaan untuk segala-galanya,” katanya. – –Mynewshub.my, 18 Ogos 2014